Cursus Sranan Tongo

Surinaams…
Een speciale taal.
Ontstaan door de inbreng van de vele kleurrijke bewoners die Suriname gekend heeft.
Alle mensen van zoveel verschillende landen, vinden zich, verbinden zich in het Sranan Tongo. De Surinaamse taal is daarom bij uitstek de taal van AANEEN.
Surinaamse woorden vinden tot nu toe toegang in de Nederlandse omgangstaal. Want inmiddels weet iedereen wat o.a. de woorden ‘feti, ‘lobi’ en ‘mati’ inhouden. Grappig genoeg weet niet iedereen dat deze woorden van Surinaamse oorsprong zijn.
Toch hebben veel mensen de interesse, om meer van deze taal te kunnen spreken en verstaan. Voor de vakantiegangers en vele Nederlandse stagiaires die Suriname bezoeken is het welhaast een must.
Opvallend is dat er genoeg mensen zijn van Surinaamse afkomst, die de taal niet van huis uit meekrijgen. Vaak ontstaat de interesse wel om de taal te leren, al is het alleen al de minimale basis. AANEEN voorziet hierin door diverse cursussen Surinaams aan te bieden.
Er zijn hierin meerdere levels, deze starten het gehele jaar door online en op lokatie:

Lesdagen, kosten en tijden;
Laat weten per wanneer, u welke dag en tijd les wenst te volgen. (elke dag, maandag-zondag kan; tussen 12.00-21.00)

Lesblok: 12 lessen.
1 a 2 x per week les wordt aanbevolen.

Lesduur:
– Online: 33 minuten
– Op locatie in Amsterdam: 51 minuten
– Les praktisch praten aan de telefoon: 15 minuten

Na lesblok 1 heeft u een mooie basis praktisch, modern Sranan.

Gemiste lessen mag u ten alle tijden inhalen in het lesblok.

Kosten totaal inclusief huiswerkbegeleiding en lesmateriaal: €500.

Extra’s :

Huiswerk + Ondersteuning, dagelijks per mail op te vragen.
Elke week heeft u recht op 5 belminuten om persoonlijke vraagstukken te behandelen.
Toegang tot Whatsappgroep Sranan Tongo voor leuke interactie met andere cursisten.

De lesgroepen zijn vrij klein, vanaf 1 deelnemer gaan de cursussen al door, zo is er volle aandacht en een goed tempo.

Lesmethode; Aan de hand van visueel beeld, luisteroefeningen en praktisch praten & evt. schrijven leren we je Sranan.
De werkwoordtijden om zinnen mee te maken, komen allemaal goed aan bod in de lesblokken.

Lokatie Lessen: AANEEN, Gorontalostraat 21, Amsterdam.
Online lessen via: Google Meet / Zoom.

Bent u 10-eurolid van AANEEN? Dan ontvangt u minimaal 30% korting op alle lessen.
Meer info en aanmelden: info@verenigingaaneen.nl

Weet u dat de Surinaamse taal prachtige puwema (= gedichten) en odo's (= spreekwoorden ) kent?

Hieronder een puwema van dichter R.Dobru, uit 1973, genaamd : ‘ Wan Bon’, een gedicht dat het gedachtegoed van vereniging AANEEN wonderbaarlijk goed weergeeft!

Orgineel:

Wan bon

someni wiwiri
wan bon.

Wan liba
someni kriki
ala e go wan se.

Wan ede
someni prakseri
prakseri pe wan bun mu de.

Wan Gado
someni fasi tu anbegi
ma wan Papa.

Wan Sranan
someni wiwiri
someni skin
someni tongo
wan pipel.

Door: R. Dobru 1973

Vertaling:

Eén boom

zo veel bladeren
één boom.

Eén rivier
zo veel kreken
allemaal gaan ze naar de zee.

Eén hoofd
zo veel gedachten