BLOG #9: Gefeliciteerd!

Hiep Hiep Hoera!
Vandaag is het een feestdag: Pinksteren
En ook voor AANEEN is het vandaag een feestdag.
De crowdfunding voor het project ‘coroNO‘ is zo goed als geslaagd: 81% van het doelbedrag is inmiddels gedoneerd. Dus goed op weg naar de volle 100%; het streefbedrag van 2500 euro.

Met het project ‘coroNO ‘ zegt AANEEN nee tegen de verdere verspreiding van Corona in de binnenlanden van Suriname. Want Corona heeft ook Suriname bereikt. Het is een wereldwijd probleem dat we met ons allen moeten aanpakken. Ieder zijn/haar deel.

Projectdoelen

Wat wil AANEEN met dit project bereiken? Het volgende:

• Het doel is om de inwoners van het binnenland van Suriname voor te lichten over hygiënische preventie-maatregelen tegen de verspreiding van Corona. En hen van bijpassend materiaal te voorzien. Er is vaak namelijk volop aandacht voor de hoofdstad Paramaribo, niet zozeer voor de dorpen.
  • Het advies van de World Health Organization is duidelijk: hygiënische preventie-maatregelen zijn nu van toepassing. De bewoners van de binnenlanden van Suriname hebben behoefte aan een praktische uitleg van deze voorzorgsmaatregelen. Liefst mondeling of op schrift, daar niet iedereen een tv heeft, die trouwens regelmatig kan uitvallen.
  • Er is helaas ook niet voldoende geld om materiaal als mobiele wasbakken aan te schaffen om effectief de preventiemaatregelen uit te voeren. En zo de kans op verdere verspreiding aanzienlijk te verkleinen.

In samenwerking met de Big5Foundation Suriname, die de expertise en knowhow van deze gebieden beheerst, wil AANEEN deze dorpjes van materiaal en voorlichting voorzien. De voorlichting zal in de eigen taal zijn, daar men buiten de stad een ander Surinaams spreekt dan in de stad.

Vereniging AANEEN ondersteunt Suriname vanuit Nederland sinds 1990 en heeft daardoor ook de nodige expertise en samenwerkingen in huis. Verder is AANEEN een vrijwilligersorganisatie die bestaat door de onbetaalbare kracht van mensen die geloven in een betere wereld en middels vereniging AANEEN hun steentje aan willen bijdragen.

Deze blog is dan ook gewijd aan al die supporters van AANEEN. Dank iedereen!

Een ‘odo‘, = Surinaams spreekwoord, komt spontaan in me op:

“Dede krosi no abi sribi saka.”

Ofwel: “Je laatste pak heeft geen zak.” Dus wat je nu kan missen om goed te doen; DOEWET.

Met Dank,
Namens AANEEN.